Tahaksin seekord näiteks tuua kaks veebilehte. Esimene oleks positiivne ja teine negatiivne vaadeldes nende kasutatavust. Proovin seejuures ka toetuda Jakob Nielseni kasutatavuse komponentidele.
Positiivne kasutatavus TPilet.ee
Vaadates just positiivse kasutatavuse poolest, oleksin ma välja toonud TPilet.ee veebisaiti. See on mõeldud peamiselt linnadevaheliste busside piletite ostmiseks ning on Eestis kui ka teistes riikides laialdaselt kasutatav. Minu arvates on see väga arusaadav ja mugav veebisait, ehkki selle disaini võiks natukene ümber teha, et oleks rohkem tänapäeva trendi moodi. Vaatleme, miks ta on positiivne Jakob Nielseni kasutatavuse komponentide poolest.
- Õpitavus - Veebisaidile sisenedes saab kohe teha valiku, millisest lähtekohast ja kuhu tahame reisida. Minu arvates on see väga positiivne kasutajakogemuse poolest, kuna on kohe arusaadav, kuidas kasutada antud veebilehte.
- Tõhusus - Isegi ilma selgeks õppimata saab kasutaja väga kiiresti endale soetada bussipiletid. Kõik on vormistatud eraldi sammudena ja abiks ka kirjeldatud, millised toimingud ning mis informatioon on vajalik.
- Meeldejäävus - kuna leht on vormistatud nii, et aitab kasutajal kõik toimingud ära teha kohe otse esimesest lehest, siis peale pikemat aega mitte kasutamist on selles ikkagi lihtne orienteeruda ja oma toimingud kiiresti lõpetada.
- Vead - küsimus seisneb rohkem selles, et kui kasutaja on teinud vale valiku, kas tal on võimalik tagasi minna ja midagi muuta. TPilet.ee võimaldab kasutajal enne makse kinnitamist tagasi minna ning teha muudatusi oma ostukorvis.
- Rahulolu - minu arvates on antud veebilehte väga meeldiv kasutada. Ta täidab oma peamist funktsiooni, selles ei esine vigu ning mida tähtsam, kõik on kätte saadav ja intuitiivne.
- Kasulikkus - kindlasti võib öelda, et TPilet teeb seda milleks ta on loodud ja teeb seda väga hästi pakkudes seejuures ka mugavat kasutajaliidest.
Negatiivne kasutatavus MNT.ee
Kahjuks, negatiivse kasutajakogemusega veebilehti on väga palju. Seekord oleksin toonud välja Maanteeameti veebilehe. Antud veebisait on eeskätt informatiivne, aga võimaldab ka internetis oma sõidukiga või juhiloadega toiminguid teha. Vaatleme just seda informatiivset lehe osa pidades silmas Jakob Nielseni kasutatavuse kriteeriumid.
- Õpitavus - Veebilehe funktsioon on kohe esmapilgult aru saadav. Selle peamine funktsioon on vajaliku teabe või informatsiooni leidmine ja kasutamine. Aga väga raske on kohe aru saada, kust otsingutega alustada. Esilehel on kätte saadaval suur hulk teksti erinevatel teemadel ning üleval on ainult üldised menüüpunktid, mis veel ei seleta, millises nendest menüüdest on peidus meid huvitav teabe. Seega õpitavuse poolest on see väga halb kuna orienteeruda lehel on liiga raske.
- Tõhusus - see on vist peamine, mis muudab antud veebilehe kogemust negatiivseks. Nagu varemgi öeldud, liikumine ja info otsimine saidil on eriti rakse. Samas, ehkki veebisait pakub otsingut, ei ole see hea. Tavaliselt ei leia ta otsitavat vaid pakub midagi täiesti muud.
- Meeldejäävus - arvan, et siinkohal on raske rääkida meeldejäävusest, kuna iga uus lehe kasutamine on täiesti uus kogemus ning tuleb kõik otsast peale alustada. Kindlasti, arvata on, et paljudel informatiivsetel veebilehtedel on selline probleem, aga usun, et tuleb maksimaalselt töötada selle nimel, et teksti otsing oleks lihtne ja intuitiivne.
- Vead - siinkohal on raske rääkida vigadest, kuna meie vaatleme just selle informatiivset osa. Seega ta ei sisalda funktsionaalsust.
- Rahulolu - kindlasti, kasutuskogemus ei ole üldse meeldiv. Seepärast mina isiklikult kasutan Maanteeametiga seotud informatsiooni leidmiseks teisi kanaleid, kuna tean, et väikse ajaga mnt.ee kasutades on võimatu midagi leida.
- Kasulikkus - leht on mõeldud selleks, et infot jagada. Ja seda ta ka teeb. Seepärast võib öelda, et kasulikkuse poolest on kõik korras. Kui aga vaatleme, milline on selle kasutatavus võttes arvesse inimese ajakulu, siis ütleksin, et selle kasulikkus on väga madal.
Viited
- https://www.tpilet.ee/
- https://www.mnt.ee/et
Kommentaarid
Postita kommentaar