Otse põhisisu juurde

Kasutatavus veebis - Jakob Nielseni kasutatavuse komponendid

Tahaksin seekord näiteks tuua kaks veebilehte. Esimene oleks positiivne ja teine negatiivne vaadeldes nende kasutatavust. Proovin seejuures ka toetuda Jakob Nielseni kasutatavuse komponentidele.

Positiivne kasutatavus TPilet.ee

Vaadates just positiivse kasutatavuse poolest, oleksin ma välja toonud TPilet.ee veebisaiti. See on mõeldud peamiselt linnadevaheliste busside piletite ostmiseks ning on Eestis kui ka teistes riikides laialdaselt kasutatav. Minu arvates on see väga arusaadav ja mugav veebisait, ehkki selle disaini võiks natukene ümber teha, et oleks rohkem tänapäeva trendi moodi. Vaatleme, miks ta on positiivne Jakob Nielseni kasutatavuse komponentide poolest.
  1. Õpitavus - Veebisaidile sisenedes saab kohe teha valiku, millisest lähtekohast ja kuhu tahame reisida. Minu arvates on see väga positiivne kasutajakogemuse poolest, kuna on kohe arusaadav, kuidas kasutada antud veebilehte.
  2. Tõhusus - Isegi ilma selgeks õppimata saab kasutaja väga kiiresti endale soetada bussipiletid. Kõik on vormistatud eraldi sammudena ja abiks ka kirjeldatud, millised toimingud ning mis informatioon on vajalik.
  3. Meeldejäävus - kuna leht on vormistatud nii, et aitab kasutajal kõik toimingud ära teha kohe otse esimesest lehest, siis peale pikemat aega mitte kasutamist on selles ikkagi lihtne orienteeruda ja oma toimingud kiiresti lõpetada.
  4. Vead - küsimus seisneb rohkem selles, et kui kasutaja on teinud vale valiku, kas tal on võimalik tagasi minna ja midagi muuta. TPilet.ee võimaldab kasutajal enne makse kinnitamist tagasi minna ning teha muudatusi oma ostukorvis.
  5. Rahulolu - minu arvates on antud veebilehte väga meeldiv kasutada. Ta täidab oma peamist funktsiooni, selles ei esine vigu ning mida tähtsam, kõik on kätte saadav ja intuitiivne.
  6. Kasulikkus - kindlasti võib öelda, et TPilet teeb seda milleks ta on loodud ja teeb seda väga hästi pakkudes seejuures ka mugavat kasutajaliidest.

Negatiivne kasutatavus MNT.ee

Kahjuks, negatiivse kasutajakogemusega veebilehti on väga palju. Seekord oleksin toonud välja Maanteeameti veebilehe. Antud veebisait on eeskätt informatiivne, aga võimaldab ka internetis oma sõidukiga või juhiloadega toiminguid teha. Vaatleme just seda informatiivset lehe osa pidades silmas Jakob Nielseni kasutatavuse kriteeriumid.
  1. Õpitavus - Veebilehe funktsioon on kohe esmapilgult aru saadav. Selle peamine funktsioon on vajaliku teabe või informatsiooni leidmine ja kasutamine. Aga väga raske on kohe aru saada, kust otsingutega alustada. Esilehel on kätte saadaval suur hulk teksti erinevatel teemadel ning üleval on ainult üldised menüüpunktid, mis veel ei seleta, millises nendest menüüdest on peidus meid huvitav teabe. Seega õpitavuse poolest on see väga halb kuna orienteeruda lehel on liiga raske.
  2. Tõhusus - see on vist peamine, mis muudab antud veebilehe kogemust negatiivseks. Nagu varemgi öeldud, liikumine ja info otsimine saidil on eriti rakse. Samas, ehkki veebisait pakub otsingut, ei ole see hea. Tavaliselt ei leia ta otsitavat vaid pakub midagi täiesti muud.
  3. Meeldejäävus - arvan, et siinkohal on raske rääkida meeldejäävusest, kuna iga uus lehe kasutamine on täiesti uus kogemus ning tuleb kõik otsast peale alustada. Kindlasti, arvata on, et paljudel informatiivsetel veebilehtedel on selline probleem, aga usun, et tuleb maksimaalselt töötada selle nimel, et teksti otsing oleks lihtne ja intuitiivne.
  4. Vead - siinkohal on raske rääkida vigadest, kuna meie vaatleme just selle informatiivset osa. Seega ta ei sisalda funktsionaalsust.
  5. Rahulolu - kindlasti, kasutuskogemus ei ole üldse meeldiv. Seepärast mina isiklikult kasutan Maanteeametiga seotud informatsiooni leidmiseks teisi kanaleid, kuna tean, et väikse ajaga mnt.ee kasutades on võimatu midagi leida.
  6. Kasulikkus - leht on mõeldud selleks, et infot jagada. Ja seda ta ka teeb. Seepärast võib öelda, et kasulikkuse poolest on kõik korras. Kui aga vaatleme, milline on selle kasutatavus võttes arvesse inimese ajakulu, siis ütleksin, et selle kasulikkus on väga madal.

Viited

  • https://www.tpilet.ee/
  • https://www.mnt.ee/et

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

IT Eetika

Seekordseks teemaks on eetika ITs. Nimelt, vaatlen ma ühe IT suurfirma eetikakoodeksit ning proovin aru saada, millised on nende põhilised väärtused. Keskendun DELL firmale. Nende koodeks on vabalt kätte saadav internetis siin . Dell koodeks on jaotatud viite põhikategooriasse. Nendeks on klient, koos võitmine, innovatsioon, resultaadid ja terviklikkus. Kindlasti, kõik need teemad on tähtsad iga firma jaoks. Mina aga tahan uurida kolme neist, kuna arvan, et IT maailmas on need eriti tähtsad. Klient Selles kategoorias on välja toodud sellised punktid nagu " me kaitseme klientide isikuandmete privaatsuse ". See alampeatükk seletab, et firma kasutab ainult vastustustundlikke ja seaduslikke meetodeid isikuandmete kogumiseks, kasutamiseks, jagamiseks. Kindlasti, üks väga tähtis eetika aspektidest on klientide andmetega töötamine. Kahtlen, et keegi meist sooviks, et tema andmetega keegi kuritarvitaks. See on väga tähtis ning peab olema reguleeritud ja kontrollitud. Välja on k

IT proff Eestis aastal 2017

Tahaks arutada teemal, milline peab olema inimene, kes saab end nimetada IT profiks. Millised peavad temal olema omadused, oskused. Küsimus seisneb ka selles, millised kõik neist on tähtsad, et saada Eestis IT profesionaaliks? Väga rakse on määratleda professionaalsust. See sõltub paljuski valdkonnast ja nõuetest, mida antud valdkond sätib. Ja samas ikkagi, omaduste esiletõstmine just proffi jaoks on väga raske töö. Kindlasti, järgmine küsimus oleks, kuidas saada proffesionaaliks? Siinkohal mul on oma kindel seisukoht. Arvan, et oma ala spetsialistiks saab just see isik, kelle jaoks töö on ka tema peamine hobi. Kui inimene tunneb rõõmu ja huvi sellest, mida ta teeb, saab temast oma ala tippspetsialist, mis on võrdväärne proffesionaaliga. Ja see ei kehti ainult IT jaoks, vaid on seisukoht, mis sobib igale erialale. Seega, lähtuvalt oma kogemusest ja oma mõtetest, tooksin välja just need eeldused, omadused ja oskused, mis on vajalikud just IT erialal töötavale inimesele, et ta saaks

Litsentsid ja autoriõigus - Copyleft

Seekordseks teemaks on copyleft ehk vabakasutuslitsents. Copyleft on üldine meetod, mis muudab programmi või mõne muu töö avatuks ning nõuab, et kõik modifitseeritud või laiendatud versioonid oleksid samuti avatud. Seega, antud litsents annab tavalisele inimesele järgmised õigused mingi antud programmi või töö suhtes: Vabadus kasutada ja vaadata töö lähtekoodi või -teksti Vabadus kopeerida või jagada Vabadus tööd iseseisvalt muuta Vabadus muudetud tööd edasi levitada Kõige lihtsam viis, kuidas teha programmi vabavaraliseks, andes talle copyleft litsentsi, on publitseerida töö kuhugi avaliku domeeni (näiteks GitHub) ning mitte kaitsta seda autorõigustega. See laseb teistel, aktiivsetel inimestel täiendada programmi ning seda edasi arendada. Mõned võivad kasvõi luua antud koodist suurema, üldkasutatavama programmi. Copyleft saab jagada veel erinevateks litsentsideks. Toon need välja mõnede näidetega. Väga tugev copyleft - Litsents nõuab, et kogu kood oleks viidud sama