Otse põhisisu juurde

IT proff Eestis aastal 2017

Tahaks arutada teemal, milline peab olema inimene, kes saab end nimetada IT profiks. Millised peavad temal olema omadused, oskused. Küsimus seisneb ka selles, millised kõik neist on tähtsad, et saada Eestis IT profesionaaliks?

Väga rakse on määratleda professionaalsust. See sõltub paljuski valdkonnast ja nõuetest, mida antud valdkond sätib. Ja samas ikkagi, omaduste esiletõstmine just proffi jaoks on väga raske töö. Kindlasti, järgmine küsimus oleks, kuidas saada proffesionaaliks? Siinkohal mul on oma kindel seisukoht. Arvan, et oma ala spetsialistiks saab just see isik, kelle jaoks töö on ka tema peamine hobi. Kui inimene tunneb rõõmu ja huvi sellest, mida ta teeb, saab temast oma ala tippspetsialist, mis on võrdväärne proffesionaaliga. Ja see ei kehti ainult IT jaoks, vaid on seisukoht, mis sobib igale erialale.

Seega, lähtuvalt oma kogemusest ja oma mõtetest, tooksin välja just need eeldused, omadused ja oskused, mis on vajalikud just IT erialal töötavale inimesele, et ta saaks end nimetada proffiks.

  • Selline isik peab olema haritud. Siinkohal ma ei mõtle haridustaset, vaid kuidas inimene käitub seltskonnas, kolleegidega, ülemustega. Inimene peab teadma eetikat, peab nägema korralikult välja ja kindlasti mitte kasutama roppusi või slänge vestluses. Võib välja tuua veel palju eeldusi ja omadusi, mis kujundab haritud inimest, aga kindlasti kõik meie teame, milline peab olema viisakas inimene.
  • Eelduseks võiks ka välja tuua keelte valdamist. Mida rohkem keeli inimene teab, seda laiem on tema seltskond ja silmaring. Töös on see samuti vajalik, kuna näiteks ITs on tarvis teada inglise keelt, aga samas, minnes rahvusvahelisse firmasse tööle, kindlasti leidub kolleege, kes ei valda inglise keelt. Siin tuleks kasuks leida teine suhtlemisviis. Kuna ise töötan rahvusvahelises organisatsioonis, siis tean, et keelte valdamine on väga tähtis. Ise suhtlen tööl kolmes keeles vaheldumisi, mis on aga väga kasulik ning hinnatud.
  • Paljud arvavad, et IT inimene suhtleb ainult arvutiga ja peab oskama programmeerimiskeeli ja sellest on piisav. Kindlasti, selliseid töid leidub, aga vähe. Suurem hulk IT inimesi on tihedalt seotud kas tavaliste klientidega või nii öelda äripoolega, kes annab tööd IT inimestele. See tähendab, et oma ala spetsialist peab oskama suhtlema nii oma IT -st kolleegidega, kui ka tavaliste inimestega. Ja mida veel tähtsam, proff peab oskama seletada tema poolt tehtud töö isikule, kes ei ole mitte kuidagi IT -ga seotud. Ta peab oskama kirjutama puhta ja arusaadava kasutusjuhendi ning olema alati valmis aitama oma kliente. Arvan, et see on oma moodi oskus, mis on väga hinnatud IT -s.
  • IT -s võib kuulda selliseid määratlusi nagu junior programmeerija, senior programmeerija. Tekib aga küsimus, kuidas nendel vahet teha? Arvan, et junior programmeerija on selline isik, kes valdab erialateadmisi, aga kes veel ei oska neid kasutada. See tähendab, et tavaliselt juniorid paluvad hästi palju abi oma kolleegidelt ja mis väga tähtis, iga ülessanne, mis talle antakse, peab olema temale lahti seletatud ja ette öeldud, kuidas ja millest hakata seda lahendama. Järgmine aste oleks vahepealne, medium programmerija kui võib nii nimetada. See on inimene, kes juba oskab ise leida lahendusi ülessannetele ning kes töötab iseseisvalt oma töö kallal. Küll aga on olemas senior programmeerijad, kes minu jaoks on juba ala spetsialistid ehk proffid. Senior on juba inimene, kes valdab piisavalt teadmisi omal alal, et aru saada koodist või lahendusest, ära näha vigu ja osata neid parandada. See on inimene, kes igapäevaselt ja vabalt suhtleb äripoolega või kliendiga. Ja mida kõige tähtsam, senior on töötaja, kes oskab juhendada oma kolleege, kes aitab ja õpetab neid, pakub välja põnevaid lahendusi ja motiveerib kirjutada ilusat ja puhast koodi. Minu arust just need oskused ja omadused teevad inimesest oma ala proffessionaali.
Kindlasti, leidub ka teisi tingimusi, mida tuleb täita, et olla proff. Näiteks, sertifikaatide olemasolu on hea näitaja sellest, kas inimesel on spetsiifilisi teadmisi omal alal. Aga see on minu nägemine ja need samad omadused määravad ära ka Eesti IT proffi.

Kokkuvõtteks tahaksin öelda, et ehkki määratlede spetsialisti on raske, eelkõige inimene peab olema korralik, hea suhtleja ja talle peab meeldima ja pakuma rõõmu see, mida ta teeb.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Litsentsid ja autoriõigus - Copyleft

Seekordseks teemaks on copyleft ehk vabakasutuslitsents. Copyleft on üldine meetod, mis muudab programmi või mõne muu töö avatuks ning nõuab, et kõik modifitseeritud või laiendatud versioonid oleksid samuti avatud. Seega, antud litsents annab tavalisele inimesele järgmised õigused mingi antud programmi või töö suhtes: Vabadus kasutada ja vaadata töö lähtekoodi või -teksti Vabadus kopeerida või jagada Vabadus tööd iseseisvalt muuta Vabadus muudetud tööd edasi levitada Kõige lihtsam viis, kuidas teha programmi vabavaraliseks, andes talle copyleft litsentsi, on publitseerida töö kuhugi avaliku domeeni (näiteks GitHub) ning mitte kaitsta seda autorõigustega. See laseb teistel, aktiivsetel inimestel täiendada programmi ning seda edasi arendada. Mõned võivad kasvõi luua antud koodist suurema, üldkasutatavama programmi. Copyleft saab jagada veel erinevateks litsentsideks. Toon need välja mõnede näidetega. Väga tugev copyleft - Litsents nõuab, et kogu kood oleks viidud sama

Uus meedia - Kuidas Wiki mõjutas oma valdkonda?

Seekord tahaksin rääkida uue meedia komponendist, Wikist. Tahan analüüsida, mis see Wiki iseenesest on ja kuidas seda kasutataksa. Kindlasti, kõige tähtsam küsimus, mis tuleb esitada on kuidas Wiki veebisaidi mõjutasid oma valdkonda? Mis on Wiki? Wiki (eesti keeles kutsutakse ka "Viki") pärineb pidgin English keelest ning tähendab eesti keelde tõlgituna "kähku". See on tavaliselt vabavaraline veebisait, mis annab võimaluse kõikidele kasutajatele muuta, hallata, vaadata ja lisada oma sisu. Wiki tarkvara loomist alustas Ward Cunningham 1994. aastal ning 1995. aastal publitseeris ta oma esimese Wiki lehe WikiWikiWeb. Cunningham ise on öelnud, et peamiseks eesmärgiks Wiki loomisel oli luua keskkond, kus saaks siduda omavahel teineteise kogemusi, et avastada programmeerimise keelte mustrit. Tänapäeval, kõige populaatsemad Wikid on Wikipedia, Wikivoyage, Wikiversity ja paljud teised. Wikipedia Wikipedia on üle maailma tuntud Wiki veebisait, loodud aastal 2001 nin