IT maailmas levivad mitmed arendusmudelid ehk mudelid, kuidas arendus on organiseeritud ning ärimudelid. Nende all mõtlen ma just mudelit oma toote müümiseks. Tahaksin vaadelda lähemalt Scrum (agiilne mudel) kui arendusmudelit ja SaaS (software as a service) kui ärimudelit.
Arendusmudel Scrum
Scrum on agiilse mudeli raamestik, mis keskendub põhiliselt projektijuhtimisele ning mis ei planeeri pikalt ette. Scrum koosneb sprintidest, mis võivad olla kas 1 kuni 4 nädalased ning nad algavad alati töö planeerimisega sprindi jaoks ning lõppevad tehtud töö esitlusega. Praegu kõik suuremad tegijad proovivad liikuda agiilse arendusmudeli poole. Näiteks võib tuua 2000 aastal loodud firma JetBrains, mis tegeleb peamiselt tarkvara loomisega ning mis vastab agiilse mudeli manifesti tõekspidamistele. Nende tarkvara on suunatud tööristadele mida kasutavad programmeerijad ja projektijuhid. Jetbrains ise kasutab agiilset meetodit ning samuti ka edendab seda. Nii näiteks on nad loonud YouTrack progammi, mis lihtsustab agiilset protsessi. Ta aitab planeerida, visualiseerida ja kordineerida meeskonna tööd ja muuta selle veelgi effektiivsemaks. Arvan, et JetBrains firma täidab agiilsest manifestist kõik punktid, aga peamised, mida oleksin välja toonud, on "koostöö kliendiga on olulisem kui lepingutingimused" ja "muutustega kaasaminek on olulisem kui plaani järgimine". Olen ise aktiivne JetBrains toodete kasutaja ja tean, et kogu nende tarkvara on suunatud lõppkasutajale ja nad on maksimaalselt lihtsustanud programmeerijate tööd-
Ärimudel
Ärimudeleid on IT maailmas palju ja erinevad firmad kasutavad erinevaid lähenemisi, kuidas toodet müüa ja pakkuda. Populaarsemad nendest oleksin toonud välja tarkvararent, tarkvara kui teenus ning freemium, kus pakutakse nii tasuta versiooni kui ka suuremate võimalustega tasulist versiooni. Tahaksin uuesti näiteks tuua suurt IT vallas tegijat JetBrains firmat. Tuleb välja, et nemad kasutavad oma töös kõiki kolme ärimudelit. Põhiliselt keskenduvad nad tarkvararendi mudelile. See tähendab, et lõppklient ostab mingiks ajaperioodiks litsentsi ning kasutab selle vältel nende poolt pakutavat tarkvara. Selline kasutaja saab ka automaatselt kõik viimased uuendused. Samas, pakub JetBrains väiksemaid, community versioone tasuta. Nad ei sisalda kogu funktsionaalsust, kuid on täiesti sobilikud, et näiteks kirjutada Java keeles kokku aplikatsioon. Seega, suurematele võimalustele ligipääsemiseks tuleks kliendil soetada litsents. JetBrains on hea näide sellest, kuidas on võimalik kombineerida erinevaid ärimudeleid ning sellega ka rohkem teenida. Tuleb siin ka märkida, et tudengitele pakuvad nad kogu oma tarkvara täiesti tasuta.
Kokkuvõtteks, usun, et peamine arendusmudel, mis tänapäeval eksisteerib ning mida kõige rohkem kasutatakse on agiilne arendusmudel. Töötan ise seda kasutades ja tean, et töö saab tehtud ja alati on hea ülevaade tööde mahust. Ärimudeli osas olen ma kindlal meelel, et firmad peaksid pakkuma kas tarkvara kui teenust või tarkvararendi lähenemist.
Viited
- https://www.jetbrains.com/youtrack/features/agile_project_management.html
- https://www.forbes.com/sites/stevedenning/2016/11/26/can-big-organizations-be-agile/#6aeabe9e38e7
Kommentaarid
Postita kommentaar